czwartek, 6 sierpnia 2015

Osoby konsekrowane o których nie wiemy

Sześć lat temu odbyło się spotkanie wspólnot i stowarzyszeń kościelnych z ks. Stanisławem kardynałem Dziwiszem. Uczestniczyły w nim dwie panie, które opowiadały o swojej działalności apostolskiej opiece nad zagubioną młodzieżą. Reprezentowały grupę kobiet poświęconych Chrystusowi. Dowiedziałem się , że są to „ Dziewice Konsekrowane" .

By skuteczne pomagać, potrzebne jest wsparcie Kościoła, tworzą odrębną formę życia konsekrowanego, uznawaną również przez prawo kanoniczne (KPK 604 § 1).

Mają one do wyboru różne formy życia: mogą żyć osobno, w rodzinie, mogą się zrzeszać (KPK 604 § 2) lub żyć w duchowej symbiozie z jakąś rodziną zakonną, aby w ten sposób zapewnić sobie większą pomoc duchową. Dziewice konsekrowane żyjąc w świecie i prowadząc tryb życia indywidualny, poza wspólnotą, nie podlegają żadnym strukturom życia wspólnotowego. Nie posiadają więc ani reguły, według której mają żyć, ani przełożonych, którym by podlegały. Chociaż prowadzą świecki styl życia, to nie jest on stylem laickim.

Dziewice konsekrowane mają swój charyzmat życia konsekrowanego. Ich konsekracja, na własne życzenie dokonuje się poprzez pośrednictwo Kościoła, reprezentowanego w osobie biskupa, który dopuszcza je do obrzędu. Stan dziewic, jest

najstarszą formą życia konsekrowanego w Kościele.

„Dziewica Maryja jaśnieje jako wzór dla tych wszystkich, którzy całym sercem powierzają się Bożym obietnicom"  - Jan Paweł II

Czytamy w encyklice Maryjnej Jana Pawła II, że Maryja jest pierwszą, do której Jezus powiedział „Pójdź za Mną".

W święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, 8 września 1970 r., zostały oficjalnie opublikowane w Rzymie odnowione obrzędy konsekracji dziewic. Dziewice konsekrowane przez biskupa łączą się szczególnie z Kościołem lokalnym, któremu służą z poświęceniem, chociaż pozostają w świecie. Zasadnicza jednak różnica między zakonnicami a dziewicami konsekrowanymi, wynika z profesji zakonnej i obrzędu konsekracji dziewic. Życie zakonnicy polega na pogłębieniu powołania chrzcielnego i w konsekwencji wymiaru kościelnego. W wypadku dziewicy konsekrowanej akcent położony jest na pierwszym miejscu na bycie nadprzyrodzonym znakiem miłości oblubieńczej Chrystusa do Kościoła; i na drugim miejscu bycie znakiem życia przyszłego, aby nie zatrzymując się na stworzeniach, kochać z całego serca Chrystusa i Jego Kościół, żyjąc w świecie. Przyjmuje postawę służby. Jest otwarta na różne potrzeby Kościoła lokalnego i począwszy od własnej parafii, oddaje się do dyspozycji, nawet jeśli nie prowadzi specyficznego apostolatu. Podlega bezpośrednio biskupowi.

W Polsce jest ich zaledwie sto, na całym świecie kilka tysięcy, w naszej Archidiecezji dziesięć.Odbędzie się Międzynarodowe Sympozjum dla Ordo Virginum i Eucharystia na zakończenie Roku Życia Konsekrowanego w Bazylice Św. Piotra.